Forum www.filologiapolska2010.fora.pl Strona Główna www.filologiapolska2010.fora.pl
Forum studentów Filologii polskiej UniWroc 2010
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Dybek
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.filologiapolska2010.fora.pl Strona Główna -> Forum testowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Julia
Administrator



Dołączył: 26 Sty 2011
Posty: 205
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ostrzeszów

PostWysłany: Pią 15:32, 04 Lut 2011    Temat postu:

A jeszcze taki pomysł mi się rodzi w głowie, że może po sesji przepisze na kompa wszystkie wykłady Dybkowe, te które nas będą obowiązywały na egzamin w czerwcu... Wrzuce je gdzies i je wspólnie pouzupełniamy informacjami których może ja nie zdązyłam zapisac, co wy na to? Na ten egzamin, który nas czeka obowiącywac bedzie ogrom materiału i chyba takie notatki zrobione na kompie z pełnymi informacjami z wykładów każdemu by się przydały... Jak narazie to tylko pomysł, bo pisania jest duzo, a nie wiem czy na pewno znajde na to czas.. Kolejne jego wykłady planuje notowac juz w netbooku to pózniej tez moge sie nimi z wami podzielic ;p Wiadomo, ze niektórzy i tak wolą jakies tam swoje notateczki zeszytowe, ale ja chyba jestem za tym, zeby to fajnie uporządkowac. Co myślicie ;>

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Justyna
Gość






PostWysłany: Pią 16:05, 04 Lut 2011    Temat postu: pytania z 2 gr

1. jak Tristan wzywał do sądu Izoldę?
2. streść żywot św. Krzysztofa
3. kim była Oda?
4. jakie kalectwo dotknęło Mieszka? Co ono miało oznaczać?
5. Wymień wymodlone dzieci i ich rodziców
6. Dlaczego Jezus odrzucił jako posłów do Marii: Abla i Totra?
7. Do kogo mieszczanie krakowscy zwrócili się o pomoc po zabiciu Tęczyńskiego?
8. Jakie przyczyny upadku szkolnictwa polskiego przedstawił Satyr?
9. Etymologia imienia Tristan
10. Etymologia nazwy Paryż
11. Gdzie pojawiają się i kim są: Gardyjan (gwardian), Łomignat, Larys i Kostka
12. Kto i dlaczego grał w "Szachach"?
13. o co Oluchna i Pietrucha oskarżają gospodynie Starosty?
14. Do kogo i dlaczego Rebelais porównuje Sokratesa.

Przepraszam, że tak późno, ale niedawno dotarłam na to forum:)
Czy ktoś ma opracowane te pytanie z dwóch grup?
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Olunia




Dołączył: 02 Lut 2011
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 23:32, 04 Lut 2011    Temat postu: Re: pytania z 2 gr

Justyna napisał:
1. jak Tristan wzywał do sądu Izoldę?
2. streść żywot św. Krzysztofa
3. kim była Oda?
4. jakie kalectwo dotknęło Mieszka? Co ono miało oznaczać?
5. Wymień wymodlone dzieci i ich rodziców
6. Dlaczego Jezus odrzucił jako posłów do Marii: Abla i Totra?
7. Do kogo mieszczanie krakowscy zwrócili się o pomoc po zabiciu Tęczyńskiego?
8. Jakie przyczyny upadku szkolnictwa polskiego przedstawił Satyr?
9. Etymologia imienia Tristan
10. Etymologia nazwy Paryż
11. Gdzie pojawiają się i kim są: Gardyjan (gwardian), Łomignat, Larys i Kostka
12. Kto i dlaczego grał w "Szachach"?
13. o co Oluchna i Pietrucha oskarżają gospodynie Starosty?
14. Do kogo i dlaczego Rebelais porównuje Sokratesa.

Przepraszam, że tak późno, ale niedawno dotarłam na to forum:)
Czy ktoś ma opracowane te pytanie z dwóch grup?




dobrze, mówiłam. wzywał do SĄDU a nie do SADU! Dagmara! Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Julia
Administrator



Dołączył: 26 Sty 2011
Posty: 205
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ostrzeszów

PostWysłany: Wto 11:41, 08 Lut 2011    Temat postu:

kolokwium barokowe: 16-17 kwietnia. kolokwium oswieceniowe 4-5 czerwca. Wstepny termin na egzamin koncowy to 10. lipca.



(wyklad 5.02.2011 LP):

Manieryzm ciag dalszy:

To co dotyka manieryzmu dotyka rowniez baroku. Pojawil sie pomysl, aby z baroku wylonic dziela dotyczace manieryzmu. Zrodla manieryzmu wynikaja z poczucia niespelnienia idealow renesansu. Ludzie mieli swiadomosc iz nadzieje na szczesliwa europe sie nie spelnily. Przejawialo sie to nawet wzrostem chorob psychicznych. Odwrocono sie od rozumowego, intelektulnego odbioru swiata na rzecz magii i symbolizmu. Filozofia manieryzmu jest zbudowana w duzym stopniu na platonizmie - jednej z odmian idealizmu. Platonizm a do tego moznaby dolozyc sceptycyzm, jako glowne podejscie do swiata, przekonanie, ze swiata nie jestesmy w stanie zglebic. Manieryzm pojawil sie najpierw w malarstwie, odnosil sie do malarzy. Pewne cechy wspolne tych malarzy pozwalaly im funkcjonowac w ten sposob. Rozne hasla lacza sie na cechy manieryzmu: sztucznosc-wyszukane nie naturane malarstwo, ornamentacja - nadmiar, skomplikowanie kompozycji - wiele osi, odejscie od harmonii, od proporcji, ktore w humanizmie sa podstawowe np. deformacja ludzkich cial, barwy: zimne, intensywne kolory; wyszukana elegancja-niepospolita. Manieryzm to sztuka elitearna, zamykajaca sie w waskich kregach ludzi bogatych i znawcow. Zmienia sie koncepcja mecenasa sztuki - kiedys fundowal 'cos' calemu spoleczenstwu... dostep byl powszechny i latwy. Teraz odcinaja sie oni od prymitywnego tlumu, zamykaja sie we wlasnym kregu i kupuja dziela dla siebie. Manierysci nie spoufalaja sie z tlumem, tworza zamkniete kregi, jednym z nich byl dwor w Pradze. Manierysci sa odseparowani jako od reszty swiata. Manieryzm wymaga znajomosci licznych dziel, trzeba byc wyksztalconym aby rozumiec manieystyczne dziela. Swiadomosc elitarnosci objawia sie w tym, iz powstaja liczne poetyki, ktore kodyfikuja dziela manierystyczne. Artysci znaja reguly - nie tylko potrafia malowac. Krag zainteresowanych jest wezszy niz bylo to w humanizmie. Jednak nie sa niedostepni, nie jest tak, ze sie ich nie zna. Artysci sa slynni, artysci, ktorzy maja palace, bo stac ich na to, jego dziela sa doceniane. Wiedza, ze sa niezwykli i tak sa traktowani. Slynny artysta zabil czlowieka w bojce, papiez go uwalnia, gdyz artyscie wolno wiecej niz zwyklemu czlowiekami. (juliusz 2.-owy papiez). Michal Aniol-klocil sie z papiezem i to nie on przychodzil przepraszac papieza, tylko odwrotnie, poniewaz byl elitarnym artysta. Tych tworcow laczy to, ze odrzucaja cos co nazywamy (teraz w 20 wieku) - Wielka teoria sztuki. Istnialo to juz w antyku - zaklada, ze sa racjonalne, logiczne reguly, do okreslenia czy cos jest piekne czy nie... np. przez sprawdzenie proporcji. Piekno da sie wyliczyc- jest jedna regula-matematyczny wzor. Manierysci ida na przekor temu - twierdza, ze regul jest tyle ile jest artystow- piekno jest wewnetrzna cecha kazdego artysty - w manieryzmie artysta moze sie od tych regul oderwac, moze tworzyc innaczej. \par
Kwestionuje sie modele Arystotelesa. Michal Aniol byl atakowany gdyz jego dziela odchodzily od regul np. Jezus bez brody na freskach, badz przedstawienie zmartwychwstania niezgodnie z Biblia. Czesto rowniez atakowana byla nagosc. Manierysci mieli sklonnosc do tematow perwersyjnych. Ci ktorzy atakowali manierystow, mieli dobre argumenty. Domalowywano wiec do gotowych dziel bielizne badz liscie w miejscach genitaliow. Stwierdzano, ze nie moze byc jednych regul do tworzenia dziel artystycznych, gdyz kazdy ocenia je wedlug wlasnej wrazliwosci.\par
Koncept- pomysl, zaskakujacy, zadziwiajacy, odrzucajacy doczesne zasady. <nurt w literaturze.\par
Jest to sygnalem, iz czesc artystow che sie wyzwolic i pokazywac co ich interesuje, nie stosujac sie do schematu. 'To ja decyduje o tym, co mi sie podoba' - Gracja - samemu wolno mi decydowac.\par
Manierysci chca tworzyc nie tak jak do tej pory. Tworza nie tyle nowe gatunki, co dziela np. literackie- nietypowe. Zarzucano Tasso, ze napisal niezgodnie z regulami, a ten chcial byc klasykiem. Poprawial owe dzielo tak dlugo, az oszalal. Barok stanowi sego rodzaju odpowiedz na manieryzm - Skoro nie wiece czy stosowac sie do arystotelesa, damy wam nowy model.




...................

(wyklad 06.02.2011 HLP)

Barok:

Nazwa barok, zostala nadana przez nastepne epoki, przez ludzi 'owiecenia' - podobnie jak w sredniowieczu. Oswieceniowcy nazwali epoke baroku negatywnie. Zdaza sie do dzisiaj, ze sama nazwa jest postrzegana negatywnie. Pojawia sie zwrot: przerosci formy nad trescia. Uznawano barok za zepsuty renesans. Nie uwazali baroku za nowa epoke. W wiekszosci zrodel poawia sie tlumaczenie slowa barok: zrodlem byl wyraz portugalski, ktory oznaczal nieregulana perle, badz logiczna figure, ktora za pomoca absurdu dochodzi do prawdy. Nieregularna perla swietnie pasuje do opisu baroku - piekna perla i odejscie od jej okraglosci, zaskakiwanie, nieregularnosc, zdziwienie. Pierwotnie slowo barok oznaczalo inne rodzaje sztuki, nie lterature. W odniesienu do literatury barok pojawia sie pd koniec 19. wieku. Porebowicz o Morsztynie jako pierwszy napisal; tworca barokowy. Muyka sztuka rzezba - na tym koncentrowal sie barok. Pierwotnie nazywano barok byle jakim renesansem - tak twierdzono i tak postrzegano te dziela. H. Wolfflin w 1888 uzyl nazwy BAROK po to, aby okreslic nwa epoke, a nie zepsuty renesans i zrobil to swiadomie. Zaproponowal odczytanie baroku jako nowego okresu w sztuce. Barok nastepuje po renesansie, ma swoje cele, swoje formy, koncentruja sie one mniej wiecej w 150 latach. We Wloszech i w Hiszpanii bylo 'centrum baroku' barok pojawia sie tam juz w polowie 16. wieku. Barok obejmie cala Europe srodkowa. Jest to pierwsza epoka, ktora zostala wyeksportowana, gdyz jej cechy pojawily sie rowniez w Ameryce szczegolenie w Lacinskiej. Przywiezli go tam oczywiscie Europejczycy. Istnienie ideii barokowych da sie rowniez zauwazyc 1730 roku, co uznawane jest za przypuszczalny koniec baroku. Francja jest krajem w ktorej barok nie zakorzenil sie na dlugo. Cala Europa zostaje barokowa- a Francja juz nie, tam zaczyna sie klasycyzm. Najlepsi tworcy francuscy oswieceniowi, tworza wtedy, gdy reszta Europy jest barokowa.

Barok w Polsce:

Wyroznia sie 3 etapy:
-od ok. 1580-1620 wczesny barok, ktory wspolistnieje z renesansem. Mozna to zauwayc nawet w dzialach jednego tworcy np. treny Kochanowskiego, Sielanki Szymona Szymonowica. Dzialalnosc poetow metafizycznych- (nazwa z wieku 20.) apstrachujaca poezja, nie piszaca o rzeczywistosci, badz tylko na zasadzie symboli, takim tworca byl Sep-Szarzynski,nie mozna u niego przeczytac np. jak zyli ludzie za jego czasow. Innym byl Sebastian Grabowiecki - zyl w 2. pol wieku 16. tworzyl na tyle innaczej, ze nie da sie ich przypisac do renesansu. Owi tworcy, nie mowia o rzeczywistosci zaokiennej. Zajmuje ich to co dzieje sie w srodku czlowieka, w sensie psychiki, co dzieje sie z umyslem, z dusza. Relacja miedzy umyslem a Bogiem. Pokazuja oni nowe propozycje i tematow i form.
-Literatura Sowizdrzalska - odmienna od literatury metafizycznej. Przewaznie pisza ludzie po Akademii Krakowskiej, ktorzy nie moga zrobic kariery. Pisza o swiecie, ktory jest okrutny i glupi, nikt nie czeka na ich umiejetnosci. Logiczny, przesmiewczy, czasem wulgarnej. Mozemy sie dowiedziec jak zylo sie w tym czasie.
-od ok. 1620-1670 Barok dojrzaly. Glowni przedstawiciele: Maciej Kazimierz Sarbiewski, piszacy po lacinie, czytany przez elity, gdyz w Polsce nie bylo popularne pisanie po polsku. Daniel Naborowski - swietny poeta, ktory uprawial rwniez inne zawody, gdyz z literatury nie dalo sie wyzyc, byl lekarzem, prawnikiem, dyplomata, sluzyl u Radziwillow - nadawal sie do wszystkiego. Jan Andrzej Morsztyn - chcial wejsc na sam szczyt kariery, dodal sobie imie jak, by noscic imie jak krol. Byl zlodziejem, zdrajca narodowym. Stal sie drugim czlowiekiem w panstwie. Byl wybitnym tworca.
-koncowka Baroku 1670-1730 Koncowka Baroku, chodz pojawia sie juz Oswiecenie. Glowni tworcy: Waclaw Potocki - napisal bardzo duzo. Jego znajomy - Wespazjan Kochowski - bardzo kochal siebie. Stanislaw Herakliusz Lubomilski - byl magnatem, korego niektorzy historycy uwazaja za najwybitniejszego tworce barokowego.

W baroku jest ogrom stylow i odmian literackich, jest ich bardzo duzo, gdyz nie ma jednego kanonu piekna, nie ma jedej reguly tworzenia. Dwa komplementarne podzialy literatury barokowej:
- iteratura metafizyczna - pisza o relacji czlowiek-Bog.
- literatura ''swiatowych rozkoszy'' - nazwa wziela sie od poematu Heronima Morsztyna, ktory na koncu stwierdza, ze wszystko jest marnoscia nad marnosciami. Do autorow swiatowych rozkoszy zalicza sie Szymon Zimorowic. Koncentruja sie na doczesnosci. Zimorowic napisal 'Roksolanki' - pisze o pieknej milosci, ktora i tak jest marnoscia.

Te dwa podzialy mocno sie roznia, ale tworza razem pelna calosc. Ten schemat mozna uzupelnic jeszcze innym niezaleznym podzialem:
-dworski - Naleza do niego magnaci, arystokraci i ci, ktorzy przebywaja i pisza na ich dworach. Jan Andrzej Morsztyn, Naborowski (spedzal czas na dworze). Podejmowali inne tematy, krag dosyc waski. Jest nastawiona na rozrywke, ma sluzyc zabawie, nie pouczaniu.
- ziemianski - Tworza go ziemianie, wlasciciele ziemscy, ktorzy opisuja swoje zycie, opisuja rozkosze przebywania na wsi. Przytlaczaja swoja masa ci tworcy - pisanie wchdzi w sklad biografii ziemianina. Literatura pareletyczna- najlepiej zyje sie na wsi. np. Potocki, Kochowski, Pasek.

Istnienie baroku w innych sztukach, zanim pojawil sie w literaturze:\par
-architektura- odchodzi od regul klasycnych, ladu umiaru i harmonii. Rzucajacym sie w oczy jest monumentalnosc, ogrom i brak linii prostych. Ruch jest jedna z cech baroku, wiec np. kolumny rzezbione sa tak, aby wygladaly jak w ruchu. Architekci maskuja linie budowli przez freski, przedstawiajace nieistniejace okna, badz glebie, wielopoziomowsc. Chodzi o to, by tworzyc pewne iluzje optyczne. Wielosc zdobienia wielu uznaje za przepych i nielad, ale owczesni tego tak nie postrzegali. Mozna znalezc wrecz filozoficzne wyjasnienia tego licznego zdobienia, ktore rowniez tlumaczy zrodlo pojawienia sie baroku: ludzie uswiadamiaja sobie, ze pekniecia pomiedzy kosciolami juz sie nie polaczy, wiedza, ze sie nie dogadaja. Pojawia sie kontrreformacja - do walki z innowiercami zaprzega sie sztuke. Swiatynie protestanckie byly zasadniczo pozawione ozdob, katolicy wrecz wysmiewali sie z nich, ze modla sie w stodolach. Zdarzalo sie, ze pod wplywem tych ozdob i wystroju protestanci przechodzili na katolicyzm. W astronomii zaszly pewne zmiany - Bruno powiedzial, ze wszechswiat jest nieskonczony. W tym pogladzie katolicy doszukiwali sie miejsca dla Boga, wczesniej uznawano, ze utrzymuje on Ziemie. Historycy sztuki uwazaja, ze to uswiadomienie sobie neiskonczonosci kosmosu wplynelo na ludzi tak, ze chcieli oni sobie zapelnic swoja przestrzen przez przerost ozdob, aby nie czuc sie jak w pustce. Monumentalnosc architektury niektorzy tlumacza i kontreformacja i zjawiskami astrologicznymi.\par
-rzezba- monumentalnosc i ruch, podobnie jak w architekturze. W renesansie ruch jezeli jest to jest spokojny. W Baroku ruch jest dynamiczny. W Baroku czesto laczy sie ludzki erotyzm z boska religijnoscia co widac takze w rzezbach.
-muzyka- nowe, ciekawe zjawisko - polaczenie muzyki i spiewu - opera. Opera byla calkowita nowoscia. We Wloszech i w Polsce tworzono opere w Europie. Glownym kompozytorem bedzie tu Bach.
-malarstwo- wielosc malarzy barokowych, kazdy przy tym jest inny, maluja zupelnie innaczej.
Jest ogrom modeli piekna, jest ich tyle- ile artystow.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ewelina




Dołączył: 26 Sty 2011
Posty: 83
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 18:53, 08 Lut 2011    Temat postu:

Mógłby ktoś wrzucić notatki z HLP (6.02) gdy mówiliśmy o "Trenach" oraz "Przy pogrzebie rzecz" Kochanowskiego.
Koniec już z nauką na zajęciach... Laughing Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Julia
Administrator



Dołączył: 26 Sty 2011
Posty: 205
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ostrzeszów

PostWysłany: Wto 21:51, 08 Lut 2011    Temat postu:

Nie zapisałam zbyt wiele tego, bo bylam zbyt zafascynowana, zeby skupiac sie na pisaniu ;p;p
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Julia
Administrator



Dołączył: 26 Sty 2011
Posty: 205
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ostrzeszów

PostWysłany: Śro 13:16, 23 Lut 2011    Temat postu:

Cwiczenia HLP 20.02.2011


Mikolaj Sep-Szarzynski


Napotykamy u niego wiele komplikacji, z ktorymi borykali sie jego wspolczesni czytelnicy, ktorzy nie doceniali ego talentu - poniewaz go nie rozumieli. Storfa 3, sonetu IIII > Mikolaj Sep Szarzynski jest rozdwojony w sobie. Mozna to zauwazyc, po przeczytaniu wszystkich utworow Sepa. Jego dziala sa metafizyczne, filozoficzne, bardzo powazne. Zmarl w wieku ok. 30 lat, a byl czlowiekiem nad wiek dojzalym i powaznym. Wiele dowiadujemy sie o nim z ksiag sadowych. Ojciec Sepa byl znanym w okolicy rozbujnikiem, mial po kila rozpraw jednym czasie. Mial trzech synow, ktorzy w jego zastepstwie jezdzili na sprawy. Sep Szarzynski - z jednej strony metafizyka, z drugiej dosadna rzeczywistosc. Przez pierwsze lata zycia Szarzynski byl prawdopodobnie protestantem. Najlepszymi przyjaciolmi Sepow byli Staszachowscy - ktorzy byli protestantami. Nastapila w nim jenak przemiana na katolicyzm. Swoiste pekniecie rowniez jest zauwazalne. Kolejne - zawiera sie w jego utworach. 1581- smierc Mikolaja w 1601 wydane zostaja jego dziela, wydane przez jego brata. Jakubowi nie udalo sie znalezc wszystkich dziel. Zostaly wydane bardzo niechlujnie, co teraz nastrecza problemow. Byly to: ' Rytmy abo wiersze polskie '. Dziela nie zostaly ulozone przez Mikolaja. Wraz z Kochanowskim Sep pisze sonety - sa pierwszymi w Polsce, ktorzy to robia. W zbiorze sa takrze przerobki psalmow, piesni - ponioslych, patetycznych, religijnych. Druga czesc zbioru zajmuja epigramaty w roznych wersjach : epitafia, stemmata. Autor caly czas jest powazny, jednak w drugiej czesci obniza nieco ten poziom. < to pekniecie, ukazujace sie w tekstach. Lata w ktorych zyl Szarzynski wskazuja na Zloty Wiek renesansu, ale to jak pisze wskazuje ewidentnie na barok. Byl pisarzem dwoch epok. Dla niektorych Sep Szarzynski jest reprezantantem manieryzmu.

Sonet I:
Tematyka wiersza jest odzwierciedleniem tytulu. Uklad wersow wskazuje na sonet wloski, jednak wydawcy - zdaza sie - ze pomijaja przerwy pomiedzy strofami i wtedy ciezko zgadnac, czy sonet jest wloski czy francuski. Jednak patrzac na rymy wskazuja one, ze ze jest to sonet francuski. Sep Szarzynski pisal wiec sonety francuskie. Idea wiersza nie odzwierciedlona jest w formie - bowiem sonet ma szywna i ustalona z gory budowe. Niechlujnosc wydania jest porazajaca, jest mnostwo bledow - zwlaszcza w interpunkcji. Niektorzy wydawcy drukuja jego teksty bez znakow interpunkcyjnych, by uniknac bledow, jednak nie jest to najlepsze rozwiazanie. Utwory Sepa Szarzynskiego czyta sie dlugo, trzeba je doglebnie zrozumiec.
Pierwsze dwa wersy sa przerobka wiersza Horacego. Nie wiadomo czy jest to porownanie czy wyliczenie. 'Obrotne obloki' - to sfery niebieskie. Czas pedzi tak szybko jak ciala niebieskie po swoich sferach. 'Tytan pretki' - to Slonce (Helios). Wersja kosmosu sprzed Kopernika - Ziemia w centrum, mimo, ze wiersz zosta napisany juz po Koperniku. Ludzie jeszcze nie przyjeli nowych pogladow. Szarzynski mowi o czasie przyrownujac go do cial niebieskich. Smierc, ktora biegnie tuz za nami. Smierc pojawia sie tez w 'Napis na statue abo na obraz smierci' - Jest to powtorzony tekst ze sredniowiecza - 'Romowy Mistrza Polikarpa...' jednak u Sepa wszystko jest w ruchu. Tematy Sepa to: pamietaj, ze umrzesz i umrzesz szybciej niz pozniej. Jest to temat powtarzalny w baroku, dlatego wiersze mimo wszystko sie roznia. U Sepa obsesyjnie pojawiaja sie dwa tematy: przemijalnsc i smierc.
Zwrotka druga: 'cien gleboki' - wykorzystana zostala symbolika - grzech, szatan itp. W utworach Sepa nie dowiemy sie niczego o rzeczywistosci o ludziach owczesnego czasu, wszystko jest opisane na zasadzie symboli i problemow jakie targaly Sepem Szarzynskim. Jego swiat jest pozbawiony kolorow. Wszystko jest albo szare albo czarne. 'Skoki mlodosci' - mozliwe, ze chodzi o zmiane religii z Kalwinizmu na katolicyzm. Owe skoki moga sie tyczyc innych kobiet o ktorych przypuszczalnie pisal Sep. Bardzo mozliwe jednak, ze teksty do kobiet, ktore zostaly znalezione w jego rekopisach nie byly jego utworami. Gdyby smierc dopadla go wczesniej, moglby nie zdazyc roliczyc sie a swoje grzechy. 3 wers- inwersy- ulubiony srodek stylistyczny Sepa. Siegal najczesciej po takie srodki stylistyczne, ktore nie byly oklepane. Przez srodki Sep pokazuje swoja wizje swiata - swiata niepoukladanego, chaotycznego. Jednakze znajduje tez wyjscie, ktorym jest dla niego Bog. W ostatnich strofach wierszow, czesto pojawia sie Bog - jako punkt odniesienia. Okazuje sie, ze w swiecie Sepa jest cos stalego cos co jego chaos moze jakos poukladac.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Julia dnia Śro 13:18, 23 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ewelina




Dołączył: 26 Sty 2011
Posty: 83
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 21:45, 21 Mar 2011    Temat postu:

Julia może wrzucisz notatki z niedzieli? Smile Na pewno przydadzą sięSmile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Julia
Administrator



Dołączył: 26 Sty 2011
Posty: 205
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ostrzeszów

PostWysłany: Pon 23:30, 21 Mar 2011    Temat postu:

Oczywiscie, ale polecam wczesniej zajrzec w temat 'LACINA Z KRAJCZYKOWĄ' SmileSmileSmile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ewelina




Dołączył: 26 Sty 2011
Posty: 83
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 23:59, 21 Mar 2011    Temat postu:

Zajrzałam, ale nic nowego nie zauważyłam:) Masz na myśli te kartkówki tak? Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Julia
Administrator



Dołączył: 26 Sty 2011
Posty: 205
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ostrzeszów

PostWysłany: Śro 12:33, 23 Mar 2011    Temat postu:

tak

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Julia
Administrator



Dołączył: 26 Sty 2011
Posty: 205
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ostrzeszów

PostWysłany: Śro 12:34, 23 Mar 2011    Temat postu:

Cwiczenia 20.03.2011

Roksolanki:

Panna Siodma Lenerula

Wymieniony Symnozym wystepje w chorze chlopcow, jednak nie wiadomo, czy chodzi o tego samego. Ten ktory wyst w chorze spiewa o milosci do innej. Wiersz jest wzorowany na utworze Kochanowskiego 'niezwyklym i nie leda piorem opatrzony’. Nawiazanie nie oznacza kopiowania tekstu w wypadku Zimorowica. Podstawowe roznice miedzy nimi: U kochanowskiego autor byl rowniez podmiotem lirycznym, w tym wypadku mowi Lenerula. Pojawiaja sie inne krainy nad ktorymi przelatuje ptak. Kochanwski lecial w gore i widzial coraz wiecej krain. Lenerula leci przez Tatry, aby znalezc sie w krainach roszanskich. Tatry-zle, bo dzikie i nie ma tam ukochanego, poza gorami- jest cywilizacja do ktorej chce dotrzec i jest tam ukochany. Leci w konkretne miejsce. Powodem lotu jest milosc. Kochanwski leci ku niesmiertelnosci. Lenerula sni - widac to w ostatniej zwrotce. Ona chcialaby, aby tak sie stalo, ale tylko o tym marzy, fantazjuje, sni.. to nie dzieje sie naprawde.


Chlopiec Osiemnasty Bineda

Spiewak czubaty - kogut. 'Tylko szarawa noc cmy sieje wieczne' - cmy oznaczaly ciemnosci nocne, albo nocne owady. Niepomna woda - woda zapomnienia. Rzeka Lette- plynela w podziemiach. Zrodlem pierwszych trzech zwrotek byly 'Metamorfozy' Owidiusza gdzie te wszystkie elementy wystepowaly. W Owidiuszu zawieraly sie pewne streszczenia mitologii. Zimorowic zestawil ze soba dwa niezwiazane mity - jaskinie, mieszkanie boga snu i Zaryjadres z Odata. Z i O zakochali sie w sobie przez sen, ujawniali sie sobie w snach, wiec jest tu powiazanie. Nawiazanie do panstwa mlodych - oni tez sie nie znali kiedy sie pokochali. Nic wczesniej o sobie nie wiedzac.


Szosty Hipolit:

wykazuje umiejetnosci Zimorowica. Gra tradycja jest bardziej skomplikowana. Z pkt widzenia kompozycji mozna podzielic dzielo na dwie czesci dwie pierwsze - historia i ostatnia - przemyslenia. Najwazniejsze srodki stylistyczne to zdrobnienia: Rozyna, taneczek, wianeczek. Zimorowic nie naduzywa zdrobnien tak jak np. Rej. Rozyna prawdopodobnie jest ladna, z bogatego domu i skladajaca obietnice. Oczywisty w pierwszym dwuwersie jest podtekst erotyczny. Nawet w pierwszym wersie- taniec czesto byl zastepnikiem sytuacji erotyczne, badz wstepem. Figury w tancu zastepowaly takze sytuacje erotyczne -wtedy kiedy jeszcze bylo mozna. Dziewczyna podajaca chlopakowi owoc - moze sugerowac dalsze klopoty. Slowo jablko - w dawnej polszczyznie oznaczalo po prostu owoc. Charakterystyczne dla baroku bylo laczenie rzeczy niepolanczalnych tak jak Zimorowic laczy pomarancze i ogien > ktore laczy tylko kolor. Cialo zawladnelo dusza Hipolita, dlatego dusza nazwana jest nedzna. Jest biedna takze dlatego, ze splonela, wzbudzajaca litosc, bedaca ofiara. 'predkom cie zachwycil' > zajal sie ogniem od Rozyny, podszedl za blisko. W ostatniej strofie informuje nas o milosci posrednio, podaje kto jest jej matka i gdzie sie urodzila. Lwica i tygrysica sa uosobieniem okrucienstwa, w szczegolnosci samice. Podobnie jest z niedzwiedzica. Miejsca jej urodzenia rowniez jest dzikie, niebezpieczne kaukaz albo puszcza.


W tekscie pokazal nam dlaczego 90 procent utworow mowi o milosci nieszczesliwej, pozamalzenskiej. Dopiero boska opieka sankcjonue boza milosc i opieke. Dopiero po slubie można być szzesliwym.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Pią 1:07, 06 Maj 2011    Temat postu:

Dziewczyny, ma któraś z Was moze ksiażkę: 'I w odmianach czasu smak jest: Antologia polskiej poezji epoki baroku'. Szukam, szukam i nie moge nigdzie znlezc, a potrzebuje jej do napisania pracy.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Renia




Dołączył: 26 Sty 2011
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 22:08, 08 Maj 2011    Temat postu:

Na g-mail wysłałam zagadnienia od dr Kaczyńskiego na egzamin z HLP Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ewelina




Dołączył: 26 Sty 2011
Posty: 83
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 23:05, 17 Maj 2011    Temat postu:

Mam pytanie odnośnie pracy z HLP. Mój wiersz jest bardzo długi, 96 wersów. Nie wiem co zrobić z akcentami, ogólnie są nieregularne i wiem, że przy zaznaczaniu akcentów na pewno zrobię gdzieś błąd. Wyznaczenie ich zajmie dużo czasu, a jeszcze tym bardziej zapisanie tego w pracy w Wordzie . Zastanawiam się czy zapisać tylko sobie mniej więcej akcenty, a w pracy zapisać tylko wnioski czy jest o wiersz sylabiczny, sylabotoniczny itp. Może ma ktoś podobny problem? Confused

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.filologiapolska2010.fora.pl Strona Główna -> Forum testowe Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
Strona 2 z 5

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin